KORONAVİRÜS VE RUH SAĞLIĞI: NASIL ATLATIRIZ?

Sağlık 12 Aralık 2019 1335 Kez Okundu

Covid-19 veya Koronavirüs tüm dünyayı olduğu gibi ülkemizi de her açıdan etkilemeye devam ediyor. Sizin için hazırladığımız Koronavirüs ve ruh sağlığı  hakkındaki önerilerimize göz atıp, bu dönemi olabildiğince sağlıklı atlatmanızı diliyoruz. Bu dönemde bireysel olarak yapabileceğimiz en iyi şey; yetkililerin söylediklerine harfiyen uyup, kendimizi bir süre için evimizde karantinaya almak. Ancak biliyoruz ki, söylemesi oldukça kolay olsa da, sosyal bir varlık olan insanın kendini eve hapsetmesi -haliyle- hiç de kolay değil.

Kendinizi evde karantinaya almak bulaşıcı hastalıkların yayılmasını önlemede önemli bir rol oynayabilir. Ancak bu, normal rutininizdeki bozulma ile baş etmenin kolay olduğu anlamına gelmez. Karantinadaki zamanınız, büyük resme bakınca nispeten kısa olsa bile, bir yerde kapalı kalınan sürede ruhsal sağlığa dikkat etmek oldukça önemlidir. 

Koronavirüs ve Ruh Sağlığı

Koronavirüs ve Ruh Sağlığı İlişkisi: Nasıl Etkileniyoruz?

Küresel salgının belirsizliğine ve stresine ek olarak, karantinada zaman geçirmek ciddi bir ruhsal sıkıntıya neden olabilir. Bunun nedeni, karantinanın ruhsal sağlığın unsurları üzerinde ciddi etkileri olmasıdır. Karantinanın getirdiği tecrit, insanlara durum üzerinde hiçbir kontrolleri olmadığını hissettirir. Ayrıca dünyanın geri kalanından kopuk ve her zamanki görevlerini yerine getirememektedirler.

Okullar ve iş yerleri kapandıkça, insanlar evden çalışmaya başladıkça ve diğer sosyal etkinlikler iptal edildikçe, karantina nedeniyle evinizle sınırlı olma olasılığı göz korkutucu olabilir. Uzun bir süre evde kaldıktan sonra zaman çok daha yavaş akıyor gibi görünebilir. 

Gönüllü olarak yapılan veya zorunlu olan izolasyona karşı bireysel tepkiler değişse de, yalnızlık, üzüntü, korku, endişe ve stres duygularınız olabilir. Bu tür duygular koşullar göz önüne alındığında normaldir. Bununla birlikte, karantina ile başa çıkarken ruhsal sağlığınızı ve refahınızı korumak için atabileceğiniz basit adımlar vardır.

Rutinler Oluşturun

Normal günlük rutininizdeki bozulma, karantinanın en zor yönlerinden biri olabilir. Bu, günün tüm saatlerini nasıl dolduracağınızı anlamaya çalıştığınızda, yönsüz hissetmenize neden olabilir. Evden çalışıyorsanız, zamanınızı normal bir iş günü gibi yapılandırmak yardımcı olabilir. Çocuklarınızla birlikte evdeyseniz, biraz iş yapabilmeniz için herkesi meşgul edecek aktiviteler planlayın

Mümkün Olduğunca Aktif Olun

Neyse ki, evde sıkışıp kalsanız bile hareket etmenize yardımcı olabilecek birçok evde egzersiz fikri var. Karantinanız kısa olabilir, ancak aktif kalmak daha iyi hissetmenize yardımcı olur. Özellikle stres altında ya çok yediğimizi ya da iştahtan kesildiğimizi göz önüne alınca, egzersiz yapmak fiziksel sağlığınız için de kritiktir.  Ayrıca, günden güne sıkışıp kalmaktan gelebilecek rahatsızlık ve sıkıntı hissine karşı savaşmanın harika bir yoludur. İyi bir egzersiz yapmak için bir sürü pahalı egzersiz ekipmanına ihtiyacınız yoktur. İnternette küçük bir araştırma yaparak, evde nasıl basit şekilde egzersizler yapabileceğinizi bulabilirsiniz.

koronavirüs ve ruh sağlığı

Can Sıkıntısıyla Mücadele

Karantinaya alınmanın sıkıntılarından bazıları can sıkıntısından kaynaklanıyor. İster dolabınızı organize ediyor ister yeni bir yaratıcı hobi deniyor olun; projeler üzerinde çalışmaya devam edin veya zamanınızı dolduracak yeni etkinlikler bulun.

İşlerin yapılması amaç ve yetkinlik duygusu sağlayabilir. Size çalışacak bir şey ve her gün dört gözle bekleyebileceğiniz bir şey verir. Bu yüzden bir plan yapın, gerçekleştirmek istediğiniz bazı şeyleri listeleyin ve ardından her gün listenizdeki birkaç şeyi kontrol etmeye başlayın.

İletişim Kurun

Diğer insanlarla temas halinde kalmak sadece sizi sıkıntıdan kurtarmakla kalmaz, aynı zamanda izolasyon duygusunu en aza indirmek için de önemlidir. İletişim araçları yoluyla arkadaşlarınızla ve ailenizle iletişimde kalın, sosyal medyada başkalarına ulaşın.

korona ve ruh sağlığı

Çocukların da Stresli Olduğunu Unutmayın

Araştırmalar, karantinadan geçen çocukların, karantina görmeyen çocuk oranının dört katında travma sonrası stres bozukluğu belirtileri sergilediğini ortaya koymuştur. Onlara salgın hakkında bilgilendirici, yaşa uygun ve güven verici konuşmalar yapın. Kendi kaygınızı yönetmek, çocukların korkularını sakinleştirmeye yardımcı olabilir.

Bunu Neden Yaptığınızı Hatırlayın

Kısıtlandığınızı veya sıkıldığınızı hissettiğinizde, kendinizi karantinaya almanızın nedenlerini düşünmek yardımcı olabilir. Potansiyel olarak koronavirüse maruz kaldıysanız, başkalarından kaçınmak fedakar bir eylemdir. Şu anda asemptomatik olsanız bile, hastalığı bilmeden diğer insanlara yayma şansınızı en aza indirirsiniz. Hiç enfekte olmamışsanız, bu hastalığı kapma riskini ortadan kaldırabilirsiniz.

Unutmayın,

Şu an 1 milyar insan evinde karantinada, yalnız değilsiniz.

Koronavirüs ile ilgili doğru ve güncel bilgiler için bu linkten Sağlık Bakanlığı'nın derlediği gelişmelere göz atabilirsiniz. 

 “Bu makaledeki içerik sadece bilgilendirme amaçlıdır. Hastalıkların tanısı ve tedavisi için kullanılmamalıdır. Herhangi bir hastalığın teşhisi ve tedavisi için diş hekiminize veya doktorunuza danışınız.”